Rust van binnenuit

Gepubliceerd op 6 januari 2021 om 12:41

Deze zomer stond ik tijdens een van mijn mindfulness sessies met een groepje in onze paardenweide. De kudde was vrij onstuimig omdat we pas een jonge merrie bij hadden gekocht. De paarden waren onrustig, de jarenlange vaste rangorde werd open getrokken. Er werd gesteigerd, geschopt, zelfs gebeten. Even twijfelde ik of de veiligheid voor de klanten (die in het midden van het geweld stonden) gegarandeerd kon blijven, tot plots de sfeer veranderde na de eerste mindfulness opdracht. Ik vroeg aan de groep om de rust in zichzelf te ontdekken, geen aandacht te geven aan stresserende gedachten, om rustig te blijven ademen en te gronden. Na enkele seconden stopten de paarden hun gevecht, ze werden rustig en maakten aansluiting op de rust die wij, als groep uitstraalde.

Je omgeving beïnvloeden van binnenuit

 

Stel je voor, dat je met je eigen gemoedstoestand, met je eigen innerlijke rust, met je ademhaling, je omgeving kan beïnvloeden. Zoals een juf binnenkomt in een klas met uitgelaten kinderen en het plots stil wordt. Zoals een bedrijfsleider de werkvloer betreedt en respect krijgt van zijn werknemers. Zoals een customer service medewerker die een boze klant aan de lijn heeft, de sfeer op een magische manier weet te veranderen door haar zachte stem.

Ik heb het druk, druk, druk,... ik ben succesvol

De mindfulness sessie deze zomer gaf me de inspiratie om deze blog te schrijven, over hoe je innerlijke rust creëert voor jezelf en wat innerlijke rust je oplevert.

Innerlijke rust is een staat van zijn dat je niet van de ene dag op de andere dag kan bereiken. In de eerste plaats is het een bewust keuze die je maakt. Cliché matig hebben we de overtuiging dat pas wanneer we het druk hebben, we succesvol zijn. Helaas, het continu bezig zijn, hollen van het ene naar het andere, is niet bevorderlijk voor je innerlijke rust.

Daarnaast is het uitstralen van innerlijke rust een proces waarin je groeit, waarin je vaardigheden creëert om deze staat van rust te blijven voelen, zelfs in stresserende situaties.

Wanneer je de bewuste keuze hebt gemaakt om niet meer continue te hollen van het ene naar het andere, geef ik je hieronder graag enkele tips hoe je innerlijke rust meer en meer kan gaan ervaren bij jezelf.

Tip 1: "Is dat zo?"

Is dat zo?

Dagelijks produceren we 100.000 gedachten die vervolgens een effect hebben op ons gevoel en onze gemoedstoestand. Belangrijk is dat je als een leider deze gedachten kan relativeren.

Stel de vraag eens: “is dat zo?”,  wanneer neerhalende gedachten voorbijkomen zoals “die collega heeft een hekel aan me”, “als ik die klant niet binnenhaal, verlies ik mijn job”, “ik ben niet gekwalificeerd voor deze opdracht”, … “Is dat zo?” Door eenvoudigweg deze vraag te stellen, daag je de gedachten uit en is de kans groot dat ze kleiner worden. En er ruimte komt voor constructieve gedachten.

Tip 2: Sluit wat tabbladen

Sluit wat tabbladen.

Wanneer ik mijn administratie aan het doen ben, betrap ik mezelf dat ik wel 20 applicaties heb openstaan op mijn pc terwijl ik maar in één moet werken. Het vertraagt de processor-snelheid van mijn pc. En zo is het ook vaak met ons geheugen. Wanneer we na een drukke werkweek, willen genieten van het weekend, blijven to do’s in gedachten binnenkomen. Alsof we onze pc op slaapstand hebben gezet, maar dat applicaties blijven draaien.

Om in het weekend echt te kunnen op laden, is het fijn om het werk los te kunnen laten. En als er toch gedachten van het werk blijven binnenkomen, noteer ze in je agenda en behandel ze tijdens jouw werkuren.

Tip 3: Vergeet je turbo

Vergeet je turbo

De allerbelangrijkste tips om innerlijke rust te ervaren, is om jezelf volledig te accepteren. Bijna iedereen leeft in een spanningsveld tussen zoals hij is en hij zou willen zijn. Op korte termijn kan je dit spanningsveld verlagen door je turbo aan te zetten en kei hard je best te doen. Om te hollen van het ene naar het andere, om heel veel hooi op je vork te nemen. Echter de kans is groot dat je moe gaat worden.

Een duurzamere manier om dit spanningsveld aan te pakken is om tijd te nemen en te definiëren welke richting je uit wil gaan. Formuleer je missie en visie. Maak een plan van aanpak, definieer actiepunten, voer uit, stuur bij en wees vooral geduldig.

Geniet van je reis, want je reis is zoveel mooier dan je bestemming.

Ik wens je veel succes met deze tips op weg naar innerlijke rust. Ik ben er zeker van dat het je op termijn heel wat goeds gaat opleveren. Je gaat minder stress ervaren, waardoor je lichaam zich beter gaat voelen. Je gaat meer zelfvertrouwen krijgen en je omgeving gaat zich aanpassen aan datgene wat echt bij jou past.

 


Ben je geraakt of geïnspireerd door deze blog? Wil je graag contact met me opnemen? Kan ik je ergens mee helpen? Laat gerust je gegevens hier achter en ik contacteer je met veel plezier.

Liefs

An Wauters Delighted

Lifecoach & Coach met paarden


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.