Word je eigen beste vriend

Gepubliceerd op 30 maart 2020 om 16:55

Virus Covid-19 vraagt ons vriendelijk maar met lichte dwang om thuis te blijven, om onszelf te ontmoeten, om beste vrienden te worden met "me, myself and I". Wellicht ben ik niet de enige die mezelf tussen 4 muren af en toe tegen komt, die soms in een sombere gedachten spiraal terecht komt of die overspoeld wordt door emoties van angst en verdriet.

Aangezien de kans groot is dat we nog een hele tijd thuis zijn met onszelf, hebben we de kans om de relatie met onszelf te versterken, te verdiepen en onszelf beter te leren begrijpen.


Lees hieronder 9 tips hoe je beste maatjes wordt met jezelf


1) Voel bij jezelf wat jouw behoeften zijn en geef jezelf wat je nodig hebt. Ben je moe, rust; heb je beweging nodig, ga lopen; heb je sociaal contact nodig, bel een vriend op. Gun jezelf een invulling van jouw behoefte.

2) Wanneer je iets nodig hebt van de ander, durf jezelf kwetsbaar op te stellen en vraag om hulp. Een luisterend oor wanneer je emoties het even hebben overgenomen, een (virtuele) knuffel, een geruststellend gesprek, .... Je zou versteld staan, hoe zinvol de andere zich voelt, wanneer je om hulp vraagt.

3) Exploreer je gedachten. Dagelijks passeren er 100.000 gedachten in jouw brein die jouw gemoedstoestand beïnvloeden. Schrijf gedurende een week jouw gedachten op en breng ze in kaart. Daag negatieve gedachten uit en geef positieve gedachten ruimte om te vermenigvuldigen.

4) Doorvoel je emoties en je gevoel. Door elke ochtend een bodyscan te doen en te luisteren welke emotie jouw lichaam heeft, kom je thuis in je eigen wereld. Ruimte geven aan je emoties en luisteren naar je gevoel is iets anders dan verdrinken in je emoties. Een echte emotie duurt gemiddeld slechts 90 seconden nadat je een prikkel krijgt. Deze prikkel kan van buitenaf komen (door bv de actualiteit te lezen) of van binnenuit (vanuit spontane gedachten en herinneringen)

5) Definieer je drijfveren. Je bent niet je gedachten en emoties, ze geven je enkel richting. Nadat je je eigen gedachten en emoties in kaart hebt gebracht, kan je je afvragen wat ze je willen vertellen. Zo krijg je een beter zicht op je drijfveren.

6) Maak een lijstje van alle realisaties in jouw leven waar je trots op bent. Hou zowel rekening met de kleine als de grote verwezenlijkingen: een creatief knutselwerkje, een diepgaand gesprek met mooie inzichten, je familie, je huis, je werk, je onderneming, …

7) Maak een lijstje van je leukste herinneringen, tijden wanneer je je lekker in je vel voelde: je trouwdag, je studententijd, een bijzondere vakantie, …

8) Maak een vision board van alles waar je van droomt te willen realiseren in de komende maanden. Welke realisaties maken jouw blij en rustig. De insteek van dit vision board kan zowel professioneel als persoonlijk zijn, zowel individueel als voor je gezin.

 

 

9) Uit voor het slapengaan je dankbaarheid. Wat gebeurde er deze dag waar jij dankbaar voor bent, ook hier houd je rekening met zowel kleine als grote gelukjes. Ik ben dankbaar voor de mooie tijd dat ik met de kinderen kan doorbrengen, voor de zon die schijnt, voor de heerlijke maaltijd deze avond, … Wanneer je voor het slapen gaat je dankbaarheid uit, breng je jezelf in een hogere energie, een energie die je een goed gevoel geeft en een energie die positiviteit aantrekt.

Ontmoet jezelf in de meest pure en mooie vorm

 

Met zijn allen gaan we nog heel wat moeilijke weken tegemoet, maar de onzekerheid voor het onbekende moet ons niet afschrikken. In de leegte waar we ons zelf ontmoeten, liggen de antwoorden hoe we samen uit deze crisis komen.

De reis naar binnen is de mooiste reis die je kan maken en daar onderweg jezelf ontmoeten is een bijzondere levens-veranderende ervaring.

Ben je op zoek naar inspiratie, advies of coaching in deze dagen, dan bied ik uitzonderlijk in deze Corona tijden online video coaching  aan voor 1€ per minuut van 1/4/2020 tot 15/4/2020.

Check www.be-delighted.be


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.